אנחנו רגילים לדבר על קהילות במושגים של קבוצות פייסבוק, אבל בתכלס, לפעמים המודל של הקבוצה פשוט פחות מתאים למטרות שלנו. לפעמים דווקא מודל העמוד יעשה את העבודה: פרופיל אישי בפייסבוק, אינסטגרם או לינקדאין או דף עסקי. יאללה, מתחילים:
איך לבנות קהילה סביב פרופיל אישי?
מודל קהילת עוקבים שמתאים כשבונים את הקהילה סביב פרסונה או, כפי שאנחנו אוהבים לקרוא לזה "אושיית רשת". דוגמאות מעולות לפרסונות כאלה: מרסל מוסרי, רן אפלברג, סמיון גרפמן ויוצרים אחרים. אפשר לקרוא להם גם "משפיענים", כמובן. החוזק שלהם – יכולת ליצור תוכן מאד אישי וחשוף שמצד שני מדבר לקהל מאד רחב וגורם לו להזדהות עם היוצר או היוצרת.
מודל כזה מתאים לא רק לפייסבוק, אלא גם לאינסטגרם, במיוחד כשמדובר ביוצרים בעלי תוכן ויזואלי וכמובן גם לטיק-טוק. בכל המקרים האלה הפרסונה נמצאת במרכז והעוקבים "סובבים" סביבה ויוצרים מעורבות על ידי התגובות לפוסטים, סטוריז וכד'.
היתרון הבולט של המודל הזה – גיוס מעורבות העוקבים לא רק online אלא גם onlife, כלומר, בחיים עצמם: יוצרות ויוצרים רבים מגייסים בעזרת העוקבים מימון להוצאת ספרים, ממלאים הרצאות וסדנאות ובסופו של דבר מגיעים גם למונטיזציה.
אבל עם כל הפלוסים מגיע גם המינוס, יחסית משמעותי. על היוצר או היוצרת שבוחרים לבנות את קהילת העוקבים סביב הפרופיל האישי חובה לעורר אפקט "כוסברה". משמעות הדבר – אף אחד לא יכול להישאר אדיש כלפיו. יש המון שאוהבים אותו ויש גם אלה שלא סובלים אותו. מכל מיני סיבות. אם זו הדרך שבחרתם בה לבנות קהילה - בהצלחה!
איך לבנות קהילה סביב עמוד עסקי
כשהעסק הוא במרכז, עמוד עסקי מגבש סביבו קהילת עוקבים נאמנה שגם מקדמת את המוצר או את השירות ודואגת לקנות אותו. כאן המון תלוי בעבודת סושיאל של הצוות שמפעיל את העמוד. דוגמאות מעולות למותגים כאלה: חסלט, קפה גן סיפור והתאגיד כאן.
התוכן שלהם מקודם ללא קליק-בייט זולים שמאכזבים את הגולשים, אבל בזכות האסטרטגיה היצירתית, הקהל הנאמן מצביע בלייקים, תגובות ושיתופים. רק ביום העצמאות האחרון כוכבה שביט, דמות הקופאית מ-"קופה ראשית" השתלטה על עמוד התאגיד לכבוד עליית העונה החדשה של ההסדרה. התוצאה – מעורבות מטורפת, תגובות ושיתופים של אנשים שמרגישים חלק מקבוצה מאד גדולה, שמתקשרת בינה לבין עצמה בממים, משפטי מחץ ובדיחות פנימיות.
איך לבנות קהילה סביב קבוצה
מודל שאפשר לדמות למסיבה או ערב אירוח. אנשים יכולים לכתוב פוסטים, להגיב לפוסטים של אחרים בהתאם לנושאים של הקהילה או מסביבם וצוות האדמינים מתפעל את הקהילה, כמו מארחים באירוע.
קבוצות יכולות לקום סביב נושאים שונים: מיקום גיאוגרפי, גילדה מקצועית, אג'נדה חברתית, קבוצת תמיכה ועוד. קבוצות פייסבוק מצליחות הן קבוצות בהן המעורבות לא דורשת התערבות מלאכותית מצד צוותי האדמין. מצד שני, חשוב לזכור שבלי שצוות האדמינים יאכוף את הכללים של הקהילה וישמור על הסדר בה, הקבוצה במהרה תאבד מהצביון שלה ותתפרק (או תשותק, אם לדבר במונחי פייסבוק).
גם קבוצות פייסבוק רבות הרחיבו את גבולות הגזרה שלהן מ-online ל-onlife, הגיעו לטלוויזיה עם התוכניות שלהן, פיתחו קו מרצ'נדייז ויצרו שיתופי פעולה מגוונים. דוגמאות: מאמאצחיק, אימהות מבשלות יחד, אבא פגום וגם הרוסים על הרוסים שלנו. כאן תוכלו לקרוא את סיפור הקמתה שנכתב ביוני 2021. היום הקהילה מונה כבר 59000 חברות וחברים.
ממה מתחילים?
אין דבר יותר פשוט מלקבל החלטה לפתוח עמוד או קבוצה. עם זאת, מדובר בתהליך שדורש לא מעט חשיבה מורכבת לפני הלחיצה על הכפתור מיוחל: גיבוש רעיון, בחירת קונספט, מציאת סוכני שינוי ושגרירים וכמובן בניית גאנט תוכן גמיש שמעודד מעורבות מצד חברי הקהילה. על כל אלה נדבר בפוסט הבא.
Comments